dinsdag 12 april 2011

tutorial:bolero


Ik wil al een tijdje een bolero haken, en toen ik deze wol in de winkel vond (mooie blauwe kleur met af en toe een beetje geel-groene draad er door), zag ik het eindresultaat al direct voor me.
Ja inderdaad, weer een beetje nattevingerwerk, maar dit is (mede door de brede mouwen)een supersimpele bolero!


Dit is hoe ik te werk ben gegaan:
-eerst haak je een lange ketting lussen, tot je de afstand hebt van je ene bovenarm tot de andere bovenarm (ik heb een kort mouwtje gemaakt)
-dan heb ik twee steken gebruikt: de 'schelpjes'- en 'vierkantjes'steek. (ik weet niet of die namen 'kloppen', ik heb deze steken van mijn moeder geleerd...).
-af en toe eens checken of het haakstuk al lang genoeg is, door het dubbel te plooien en je arm er door te steken: lukt dit zonder probleem en heb je nog ruimte over dan is de lengte goed.
-dan plooi je het volledige stuk dubbel, en haak je de beide uiteinden een stukje vast, zodat je aan de uiteinden twee tunneltjes krijgt (hier komen je armen door).
-even kijken in de spiegel of je het nog meer of minder moet vasthaken, en dan alle draadjes wegwerken.
- klaar!


Als er nog mensen zijn met andere bolero-werkwijzes, laat maar horen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten