woensdag 9 oktober 2013

Hapa zome: textiel printen met planten

Een fantastische techniek met verrassende resultaten.

Benodigdheden:
-katoen
-hamer
-blad papier ter bescherming van ondergrond
-verse planten en bloemen


Hoe ga je te werk?

-plaats een stukje plant tussen twee lagen katoen
-klop gelijkmatig met een hamer op de plant, totdat je een print zie verschijnen (de sappen van de plant zijn eigenlijk dus de 'inkt').
-daarna verwijder je de stukjes plant, laat je het drogen en fixeer je de print met een strijkijzer.


Hier mijn eerste poging:


Campanulla:








Haagbeuk:





De ondergrond, de grootte van de hamer en de slagkracht bepaald uiteindelijk de print. Ik heb geen gladde ondergrond gebruikt, en ook een te fijne hamer. Maar ik ben wel verrast met het resultaat, dit smaakt naar meer!

2 opmerkingen:

  1. supercool zeg, dit moet ik ook eens proberen. Heb je er iets mee gemaakt met deze stofjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is inderdaad een leuke techniek, moet je zeker eens proberen! Ik heb er jammer genoeg nog niets mee gemaakt. Het is maar een klein lapje stof, dus waarschijnlijk wordt het een ritszakje.

    BeantwoordenVerwijderen