woensdag 25 januari 2012

lang leve groen: gehaakt babymutsje

Ik zit echt in een 'groen' fase (al een tijdje eigenlijk en ik geraak er precies niet meer uit). Toen ik deze frisse groene wol tegenkwam in de Veritas, kon ik die natuurlijk niet laten liggen Ook heerlijk zacht, dus ideaal voor baby-projectjen :-)

En zo'n kleine baby kan geen mutsjes genoeg hebben vind ik, dus gisteren heb ik er nog eentje gehaakt. Ik heb geen patroon gevolgd, maar een stoffen mutsje als voorbeeld gebruikt.



Hoe je dit maakt? Je begint met 4 lossen te haken, waarvan je een ring maakt. In de ring haak je 7 stokjes. Dan in de volgende toer in elk stokje twee stokjes haken (14 stokjes). En dan een beetje op zicht vermeerderen tot je de juiste diameter hebt. Daarna een aantal rijtjes gewoon verder haken zonder te vermeerderen. De voorlaatste rij terug een beetje verminderen (zodat de onderkant niet uitlubbert) en dan het mutsje afwerken met een rij vasten (eventueel in een andere kleur). Mocht het nu een mutsje voor een meisje zijn, dan zou ik het nog afwerken met een gehaakt bloemetje, maar ja dat ga ik mijn zoontje niet aandoen. :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten