dinsdag 3 januari 2012

boekentips 2011


Een hele tijd geleden heb ik in de bib een groen boekje gekregen waar je in kunt noteren welke boeken je al hebt gelezen, en wat je ervan vond. Uiteindelijk geeft dit wel een leuk overzicht, en door de datums kun je ook zien hoeveel boeken je ongeveer per jaar leest. En in 2011 heb ik toch mijn best gedaan vind ik. :-)





Hier een klein overzicht van de boeken die ik in 2011 heb gelezen, en die zeker een aanrader zijn:

-De 'begijnhof' trilogie van Lydia Verbeeck: een trilogie (maar die ook afzonderlijk kunnnen gelezen worden) over het begijnhof in Lier, met een detective-kantje. Lydia Verbeeck is stadsgids in Lier en kent het begijnhof heel goed, dus de beschrijvingen zijn heel realistisch. En je wordt telkens ook meteen meegezogen in de het verhaal.

-Voor de liefhebbers van de Harry Potter-reeks: De 'Septimus Heap' reeks van Angie Sage heb ik ontdekt op het boekenfestijn. Deze reeks bestaat uit 7 delen, en is heel vlot en leuk geschreven. Het zijn ook jeugdboeken, dus als je een beetje in het engels kunt lezen, raad ik de engelese pocket-versie aan (ook stukken goedkoper!). Want in de vertalingen gaan er toch veel leuke benamingen verloren (en ook een deel van de humor) .

-Voor de liefhebbers van het 'Amelie Poulin' genre: 'De regenmaker van Tower Hill' door Julia Stuart. We hadden die te leen gekregen van mijn schoonmoeder als vakantielectuur, en allebei in één ruk uitgelezen. Een heel geestig boek, en ook een beetje tragisch. Maar het leest als een trein, en op het eind blijf je toch met een goed gevoel zitten. Haar andere boek staat op mijn lijstje voor 2012!

-Nog een jeugdschrijver, maar van historische verhalen: Kristien Dieltiens. Ik had er al verschillende boeken van gelezen (en goed bevonden), in 2011 heb ik nog 'Papinette' gelezen. Het zijn jeugdromans dus het leest erg vlot (altijd leuk om te lezen na een 'zware' roman). En haar manier om het verleden te beschrijven via de ogen van een jongere vind ik wel leuk.

-'De stad der blinden' van José Saramago: dit boek heb ik vorig jaar met kerstmis van mijn schoonbroer gekregen. Ik wist eerst niet of het iets voor mij zou zijn, maar ik heb het toch een kans gegeven. Het verhaal draait rond het feit dat een soort epidemie is waardoor heel veel mensen in een sneltempo blind worden, en  vooral over hoe de regeringen hier totaal fout op reageren en de gevolgen hiervan. En het is echt een aanrader, wel heel beklijvend en er komen heel erge stukken in voor ( niet voor gevoelige zieltjes), maar je wordt zo meegezogen in het verhaal dat je het boek niet meer kunt neerleggen :-)

En in de volgende post vertel ik jullie meer over mijn 'leeslijst' voor 2012!

4 opmerkingen:

  1. Toffe tips, dank je wel! Is dat laatste boek ook niet verfilmd? Het doet een belletje rinkelen...

    Jammergenoeg lees ik momenteel niet veel buiten mijn huis- en opzoekingswerk... ach, nog maar 2 1/2 jaar te gaan voor ik weer eens een gewoon boek vast heb! :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep,de film heet 'Blindness' maar ik heb hem nog niet gezien.Oei tegen dan ga je een lijst hebben waar je zeker twee jaar mee zoet bent! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh! Kristien Dieltiens heeft zoooo'n mooie boeken. Aude, Olrac en Candide moet je zeker ook eens lezen.
    En nog verrassende jeugdboeken: Epinona en Nelle, van Marc De Bel. Helemaal anders dan wat je van hem gewoon bent of zou denken.
    Ook van de jeugdboeken van Wendy Stroobant heb ik genoten!

    BeantwoordenVerwijderen